ایکس‌باکس ۳۶۰

ایکس‌باکس ۳۶۰ (به انگلیسی: ( Xbox 360 در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد، در ابتدا تیم توسعه‌دهنده کنسول‌های بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX ۳۶۰ را با نام زنون (Xenon) یا XBOX 2 به بازار معرفی کند، اما شرکت مایکروسافت برای این‌که طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند، نام ایکس‌باکس ۳۶۰را بر آن نهاد.

عدد ۳۶۰ با توجه به لگوی رسمی کنسول می‌تواند واحد درجه داشته باشد که می‌خواهد مفهوم دربرگیرنده را برای کاربر خود القا کند.به این معنا که کاربر خود را در مرکز دنیای ساختگی توسط این کنسول حس خواهد کرد.[نیازمند منبع]

 

سازنده: مایکروسافت

نوع: کنسول بازی

نسل: هفتم

واحد پردازش مرکزی: ۳٫۲ گیگاهرتز سه هسته‌ای از نوع POWER PC با ساختار متفارن ساخت آی‌بی‌ام

واحد پردازش گرافیکی : یک بسته شامل: Custom ATI Xenos ۵۰۰Mhz + NEC Daughter Die with ۱۰MB eDRAM

حافظه: ۵۱۲MB DDR III

تعداد کنترل‌ها: حداکثر ۴ عدد به صورت بی سیم و ۳ عدد از راه USB

اتصال: ۳ عدد USB + درگاه Wi Fi + پورت ۱۰۰BASE-TX Ethernet برای اتصال به اینترنت , همچنین سیستم ۲ عدد ورودی برای کارت حافظه اختصاصی دارد.

درایو: DVD Rom ۱۲X با حداکثر سرعت انتقال داده ۱۶٫۵MBps

۱۲x DVD: ۶۶Mbps(dual layer) - ۱۳۲Mbps(single layer) / ۸٫۲ - ۱۶٫۵MBps

فروش: ۱۷٫۱ میلیون عدد (تا پابان سال ۲۰۰۷)

پرفروشترین بازی: بازی هیلو ۳ با فروش بیش از ۱۷.۷ میلیون نسخه تا سه ژانویه ۲۰۰۸ است.

ریجنها: ایکس باکس 360 در ریجنهای مختلف از جمله pal ntsc و ntsc-j ارائه میشود.

 

بسته‌های ارائه شده

این کنسول در ابتدا به صورت دو مدل CORE PACK و PREMIUM PACK به بازار عرضه شد که مدل CORE PACK این کنسول فاقد هارد درایو و هدست و دسته‌های بی سیم بوده ولی مدل PREMIUM PACK دارای هارد دیسک ۲۰GB و دسته‌های بی سیم و هدست بود.

از مدلهای بعدی که برای این کنسول عرضه شد می‌توان به ARCADE PACK و ELITE PACK اشاره کرد.

در مدل ARCADE خبری از هارد نبود ولی به جای آن از یک مموری به ظرفیت ۲۵۶ مگا بایت استفاده شده بود این مدل در اوایل سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد در این مدل از فن آوری ۶۵ نانو متری برای CPU و GPU استفاده شده.

مدل ELITE را می‌توان کامل ترین پک این کنسول نامید.رنگ این مدل مشکی می‌باشد شایان ذکراست که این مدل فقط دارای GPU با فن آوری ۶۵ نانومتری می‌باشد هارد درایو این مدل ۱۲۰GB است و نام مادر برد این مدل زفیرا می‌باشد.

گفته می‌شود در مدل ARCADE PACK تمامی مشکلاتی که مدلهای قبلی داشتند بر طرف شده، از جمله این مشکلات می‌توان داغ کردن بیش از اندازه که منجر به آسیب اساسی به کنسول می‌شد را نام برد. همچنبن نام مادر برد مدل ARCADE فالکون می‌باشد.

بعد از ارایه بازی بسیار پر طرفدار HALO ۳ کمپانی مایکروسافت مدل دیگری را با همین نام یعنی HALO PACK را وارد بازار کرد این مدل دارای مادر برد زفیرا و هارد درایو ۲۰ گیگا بایتی , رنگ سبز لجنی متالیک می‌باشد و تمامی قسمتهای کرمی رنگ نسلهای گذشته در این مدل به رنگ قرمز متالیک در آمده‌است. نکته قابل توجه این است که در این پک بازی HALO۳ موجود نمی‌باشد.

واحد پردازشگر گرافیکی

واحد پردازشگر گرافیکی این دستگاه پکیج یا بسته‌ای است که از دو بخش مجزا تشکیل گردیده مشتمل بر یک Chip طراحی شده توسط ATI به نام Xenos و یک daughter die ساخت کمپانی NEC که ۱۰ مگابایت حافظه جاسازی شده (eDRAM) دارد.

این پردازشگر مجموعا از ۳۳۷ میلیون ترانزیستور ساخته شده و در کلاک ۵۰۰ مگاهرتز کار می‌کند.

به شکرانه این معماری و daughter die واحد پردازشگر گرافیکی توانایی اعمال [۳]Anti Aliasing ۴X و Motion Blur را بدون کمترین هدر دهی توان پردازشی دارد.

همچنین Xenos اولین[۵]پردازشگر گرافیکی بوده که از قابلیت Unified shader model یا مدل سایه‌زنی یکپارچه استفاده کرده به طوری که قابلیتی شبیه به اون تا یک سال و نیم بعد یعنی در January ۳۰, ۲۰۰۷ که برای اولین بار در GPU‌های کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفت منحصرا در اختیار Xenos بوده.

واحد پردازشگر مرکزی (زنون(

) توجه: با پردازنده Xeon اینتل اشتباه گرفته نشود (

Xenon نام واحد پردازشگر مرکزی در Xbox ۳۶۰ است.اسم کد این پردازنده [] Water noose در IBM و XCPU در مایکرو سافت است و بر اساس تکنولوژی Power PC پایه ریزی شده.

این پردازنده متشکل شده از ۳ هسته مستفل ولی متفارن که بر روی یک چیپ جاسازی شدن و هر هسته دو رشته متقارن سخت افزاری دارد که مجموعا می‌شوند ۶ رشته برای کل CPU و در هر رشته ۱۲۸ دستورالعمل رجیستر ۱۲۸ بیتی دارد.

هر هسته مستقلا ۳۲KB کشه سطح L۱ و کل پردازنده ۱MB کشه ۲۵۶Bit سطح L۲ یه صورت اشتراک گذاشته شده میان هر ۳ هسته دارد که کشه L۲ در نصف کلاک پردازنده و با پهنای باندی برابر با ۵۱٫۲ گیگابایت بر ثانیه (۲۵۶bit × ۱۶۰۰Mhz) کار می‌کند.

این پردازنده مجموعا ۱۶۵ میلیون ترانزیستور دارد که در ابتدا با تکنولوژی ۹۰nm ساخته شده بود ولی قرار است تکنولوؤی ساخت آن تا ۴۵nm ارتقا پیدا کند.

به طور کلی و با توجه به دستو العملهای جاسازی شده می‌توان این پردازنده را یک پردازنده مخصوص برای شتاب دهی گرافیکهای سه بعدی و فیزیک در بازیها به حساب آورد.

حافظه

 

این کنسول ۵۱۲MB حافظه DDR III دارد که در کلاک ۷۰۰Mhz و در نهایت به دلبل ساختار نرخ داده‌ای دو برابر (Double data rate) این نوع حافظه در کلاک موثر ۱۴۰۰Mhz کار می‌کند.

معماری حافظه در ایکس باکس ۳۶۰ به صورت ساختار حافظه یکپارچه (unified memory architecture) می‌یاشد , بدین صورت که حافظه مابین CPU و GPU به اشتراک گذاشته شده‌است.

این ساختاز حافظه انعطاف پذیر یه CPU و GPU اجازه می‌دهد که در مواقع حساس هر کدام به حافظه بیشتری دسترسی پیدا کنند.

 

پروژه ناتال

پروژه ناتال(به انگلیسی: Project Natal) (خوانده می‌شود:"نا-تال"(/naˈtal/))نام دستگاهی است که بازیکن را از استفاده از گیم‌پد بی‌نیاز می‌کند و توسط مایکروسافت تولید شده و تا مدتی دیگر به بازار ارائه می‌شود در این دستگاه می‌توان با حرکت بدن بازیکن را کنترل کرد و حتی نقاشی‌هایی را برای پردازش به بازی فرستاد و فقط نیازمند یک دوربین حسگر است.

این دستگاه در ای۳ سال ۲۰۰۹ معرفی شد.

 معایب

يکي از مهم‌ترين اين ايرادات مشکل گرم کردن بيش از حد کنسول بود که باعث مي‌شد کنسول در مواقعي هنگ کند و در بعضي موارد ديگر کار نکند! البته اين مشکل شامل تمامي کنسول‌ها نمي‌شد و درصدي از آن‌ها را شامل مي‌گشت. شرکت مايکروسافت پس از بررسي‌هاي لازم، خط توليدXBOX360 را چند ماه بعد عوض کرد و ايرادات آن را تا حدود زيادي برطرف ساخت. به طوري که در کنسول‌هايي که بعد از تاريخ فوريه‌ي 2006 ميلادي توليد شدند اين مشکل حرارتي ديگر وجود نداشت. اين که کنسول مشکل حرارتي دارد يا خير را فقط باچند ساعت روشن گذاشتن و بازي کردن با آن مي‌شود فهميد و راه ديگري ندارد!